Bra miljöval mat

Fem ekologiska val ger stor skillnad

Genom att välja ekologiskt så får vi bort några av de produkter där det används mycket kemiska bekämpningsmedel.

Frukt, vindruvor, banan, citrusfrukter, äpple, päron, mango och annans.

Potatis

Kaffe

Mejerivaror,

Kött (ät gärna lite mindre kött)

Finns inte ekologisk så välj svenskt då många kemiska preparat inte är tillåtna i Sverige och klimatet möjliggör liten kemisk bekämpning. Svensk djurhållning är även bättre än den som finns i många andra länder.

Läs mer Naturskyddsföreningens hemsida, börja med sidan om jordbruk och gå vidare för att läsa om ekologisk produktion. Se filmen …….

Mer information om bra miljöval för mat hittar du om du går vidare på den sidan.

Vill du lösa rapporter eller skriva ut olika typer av broschyrer hittar du det som medlem på Naturkontakt https://naturkontakt.naturskyddsforeningen.se/info-material/materialskafferiet/konsumtionhandla-miljovanligt/  ”Rädda liv – byt kaffe” och ”Bekämpningsmedelsrester i våra fruktkorgar” rekommenderas.

Vi har själva sammanställt vilka bekämpningsmedel som kan används i Kaffeodling och Potatisodling i Sverige.

O-ekologiskt kaffe

O-ekologisk potatisodling

Från Medveten konsumtion www.medvetenkonsumtion.org kan du lära dig vilka krav på produktionen olika märkningar har. Vad skiljer KRAV, Svenskt sigill, EU-ekologiskt med flera.

Livsmedelsmärkning 2014EU ekologiskt Krav