Program 2022

Här nedan hittar du kommande aktiviteter.
Vill du skriva ut programmet som pdf-fil så är den här NF Hylte program 2022
Hej !
Här kommer lite Information om vad man kan göra för miljön och klimatet nu när vi inte kan träffs fysiskt.
Naturskyddsföreningen ordnar i samverkan med flera andra föreningar
och Länsstyrelsens reservatsvandringar. OBS! kan ställas in med kort varsel om myndigheternas regler kräver så.

Årsmöte

Måndagen den 4 april på Bäckhästen i Bäck

Kl 17.30 Visning av skogsträdgårdsodling av Turid Brodin

Kl 18.30 Årsmötesförhandlingar.

Föreningen bjuder på mat. Anmälan krävs senast to 31/3 till Anders T 0703740014 anders@tullander.se

Årsmöteshandlingar finns på hemsidan  Årsmöte 2022

Upplev och utforska Hägnens naturreservat

Ti 26 och on 27 april kl. 09.00, 10.00 och 12.00

Vandring i ojämn terräng på udden Hägnen, med fokus på att uppleva och utforska skogen. Det blir även en enkel introduktion om Hägnen och om bokskogens ekologi. Guidningen tar ca en timme, och är anpassad för åldersgruppen 10-13 år. Guidar gör Turid Brodin,  073-829 79 01. Samling vid Femsjö skola en halvtimme innan guidningen börjar. OBS! tre tillfällen.

Vårstädning i Jansbergs hembygdspark

Lördagen den 23 april kl 9.00

Kom och hjälp till både gammal och ung och gör parken fin inför sommaren. Troligen bäst att ni tar med egen matsäck.

Hallands Naturskyddsförening Länsstämma

Söndagen den 25 april, digital i Zoom
10.00-12.00 Stämmoförhandling.
Anmälan till Anders 0703740014 anders@tullander.se

Vandring i Nissaryd

Onsdag den 4 maj

Samling 18.00 hos Holméns i Nissaryd.

Först berättas om byn sen går vi ”gäresvägen” ner mot Nissan. Vi passerar platser där man vid plöjning hittat rester av kokgropar och flinta från stenåldern. Vid Nissan berättas om åns meandrar och korvsjöar, fortsätter genom blivande ekskog fram till nyodlingar. På höjden kommer vi till ”potatisgropar” och en treudd. Avslutar med berättelsen om 3000 krigströtta män som samlades 1709 vid Nissaryds gästgivargård. Medtag fika. Vandring 3 km.

Kontaktperson Bertil Holmén 0345-13012. Samarrangemang med SPF Långaryd-Landeryd

Naturskyddsföreningens Rikskonferens i Mora

Fr 13 maj rikskonferens om skogen

Lö-sö 14-15 maj, rikskonferens med fokus på framtidsstrategin
Kretsen har en representant.

Yttra Berg naturreservat, Gällared

Tisdag 17 maj kl. 11.00-15.00 (även 10 juli)

Öppet hus i reservatet

Guide från Länsstyrelsen finns på plats på gården mellan 11.00 och 15.00. Kom och titta in i gårdens hus och lär dig mer om naturreservatet och Aronsgården. Kontaktperson: Ylva Sass (tel. 010-224 33 41). Samling nere vid Aronsgården.

Mårås naturreservat

Tisdag 24 maj kl. 09.00 och 13.00

Guidning på lätt svenska

Vi lär oss om naturreservat och upplever naturen i bokskogens salar med våra sinnen. Vi pratar om Sveriges unika Allemansrätt som också innebär ansvar och respekt för naturen. Ta gärna med sittunderlag och fika! Vi är ute minst 2 timmar. Kontaktperson: Gunilla Kabell 0706-00 34 18.

Samling på parkeringen till reservatet.

Lär känna din bygd – Kråkeryds by

Onsdagen den 25 maj kl 18.00

Kulturhistorisk vandring med Birgitta, Ingmar och Bertil som guider. Medtag fika.

Arrangör: Långaryds Hembygdsförening.

Dur i Natur i Ödegärdet naturreservat, Unnaryd

Musik i bokskogen

Fredag 3 juni kl. 18.30

En musikupplevelse utöver det vanliga i bokskogen! Fia Forslund på marimba och Erika Lindholm saxofon bjuder på svängig dansglädje och djupa klangvärldar, i en verkligt mäktig instrumentkombination. Musik i brasiliansk och svensk musiktradition med influenser från hela världen. Ta med filt och picknick! Kontaktperson: Gunilla Kabell 0706-00 34 18. Samling vid grusparkeringen vid reservatet.

Fotovandring i Nissaströms naturreservat

Söndag 5 juni kl 14.00

Tillsammans med naturfotografen Patrik Leonardsson  070-622 61 21 skall vi fånga Nissans egna ”Grand Canyon” en spännande och lite ovanligare parti av Nissan på bild. Eller rättare sagt där Nissan en gång dundrade fram med stor kraft, rinner nu sporadiskt vatten som bildar små fall och mindre vattensamlingar. Vilket bjuder på en mängd olika motiv. Vi håller på i minst tre timmar så ta gärna med fika. Samling på reservatets parkering.

Arrangör Länsstyrelsen i Halland

Snokamossen orörd mosse eller solkraftspark?

Snokamossen, bild HP

Måndag 6 juni, kl 9-12

Samling vid sågen vid Spångbron på vägen mot Mjälahult. Vi tar oss ut på mossen med snöskor. Den orörda mossen är av riksintresse för naturvård. Medtag fika och ombyte.

Anmälan till Lisa Rimestad 0709 935 142.

Vandring Yttern runt.

Onsdag 8 juni, samling kl 18,00 vid Yttersjöholms skola. Vandring på väg ca 5 km. ”En vandring från slott till koja”. Vi besöker Yttersjö källa, som ligger högt på en berghäll och aldrig sinar. Där får vi höra om Yttersjöholms säteri, som ägdes av adelssläkterna Stolpe och Vrangel. Vi vandrar genom byarna Lilla och Stora Skog, där vi ser unika träd, gamla och nya byggnader. Sen går vi förbi den omtalade ”väskedängaren” Late-Nisses lilla stuga. I Käringanäs hör vi bl.a. berättas om affären. Som avslutning kan vi se Yttersjöholms kvarn och såg.  Kontaktperson Bertil Holmén 0769 493 012. Samarrangemang med SPF Långaryd

De vilda blommornas dag i Nittebo

Söndagen den 19 juni kl 13

Samling vid Villa Hult i Nittebo Hyltebruk. Vi vandrar på gammal kulturmark med inslag av ek och bok. Sträckan är ca 1,5 km. Glöm inte ta med fika och egen fältflora. Kontakt: Joel Jansson 070-4912342 och Margit Andersson 076-8513408

Samarrangemang med Länsstyrelsen och Hallands Botaniska Förening

Växtinventering på Snokamossen

Snokamossen, bild HP

Tisdag 28 juni, kl 17-19.30

Samling vid sågen vid Spångbron på vägen mot Mjälahult. Vi tar oss ut på mossen, lär oss om mossens växter med Semir Maslov. Den orörda mossen är av riksintresse för naturvård. Medtag fika och ombyte.

Anmälan till Lisa Rimestad 0709 935 142.

Vandring i Långaryds kyrkby

Onsdagen den 10 augusti

Samling kl 18.00 vid Långaryds kyrka. Vandring ca 3,5 km. Här får vi höra berättas om sockenstugan, kyrkstallar, nedbrunnen skola och den första bilolyckan i Långaryd, som hände vid ett vägskäl här. Vi går igenom Klockaregård till mossen bakom Höstro. Där tog de förr upp torv, som torkades och sedan hades som ”cellstoff” i sängarna. Sen vandrar vi Höstroleden genom naturskog ner till Nissan och Klockarvallen. Där får vi höra om översvämningar och brobyggen. Avslutning vid tiondeboden, hembygds-föreningens och kyrkans museum. Där finns många intressanta föremål. Kyrkan kan också vara öppen.

Kontaktperson Bertil Holmén 0769 493 012.

Samarrangemang med SPF Långaryd-Landeryd

Trädens hemliga liv, Mårås naturreservat

Guidning i Sjö naturreservat

Söndag 28 augusti kl. 11.00

Visste du att träden kommunicerar med varandra? Att det finns moderträd som tar hand om sina småplantor, men även andra omkringliggande träd? I ett komplext nätverk utbyter träden information med varandra under våra fötter. Guiden Katinka Johansson 070-363 76 77 tar er med på en guidning genom Mårås vackra bokskog. Guidningen tar mellan 2 och 3 timmar. Vandringen är lätt, men vi kommer även att gå en del utanför stigen. Ta med fika. Samling på reservatets parkering.

Tågdagar i Landeryd 3-4 september

Vandring S Ekeryd.

Onsdag 7 september, samling kl.18.00 hos L-O och Anne Andersson. Skyltning vid vägen Hyltebruk-Skärkehylte. Vandring ca 2,5 km. Här berättar ”LOA” om slickepinnefabrik, flera sågverk, trämjölsfabrik och de nya stora fabrikerna. Vi ser en mycket unika tegelfasader med rödtegel. Här byggde företagsamma ungdomar en ishockeyrink, där de sedan spelade ishockey. Uppe bland den gamla bebyggelsen ser vi också flera nybyggda hus. I byn finns även en linbasta, där kan vi se redskap för linbrytning och vidare beredning till lingarn. Medtag fika.

Kontaktperson Bertil Holmén 0769 493 012.

Samarrangemang med SPF Långaryd-Landeryd

Svampdag Femsjö

Söndagen den 25 september

En heldag i svampens rike, samling Femjsö gamla skola.

10.30 Svamppromenad för att hitta och lära om svamp.
Samling vid skolan med lite info om dagen och om svampforskaren Elias Fries.
Promenad i skogen, ta gärna med korg. Med svampkonsulent Ove Gustavsson.
12.30-15.00
– Svamputställning
Visning av det som plockats under fm. Kolla, känn och lukta på olika svampar. Prata med svampkunniga för att lära dig mer om olika arter.
– Konstutställning med svamptema av årskurs 2 på Elias Fries skolan.
– Odla din egen svamp, testa att ympa in matsvamp i en liten ”svampstock” att ta med dig hem.
– Tipsrunda för barn och för vuxna
– extra öppet i Friesmuseet, lär dig om traktens historia och Elias Fries (1794-1878) ”svamparnas Linné”
– Mat och fika servering av Bäckhästen
Varmt välkomna önskar naturskyddsföreningen i Hylte
Info Turid Brodin 0738-297901 eller Anders Tullander 070-3740014

Miljövänliga veckan V40 (1-9/10)

Byt till Eco- Ecofrukost.

Fotovandring Bergs naturskog, Okome

Lördag 8 oktober kl. 09.00

Reservatet är så nära urskog du kan komma i Halland. I detta 140 hektar stora naturreservat finns barrblandskog och grov bokskog. En spännande skog med många fotomotiv. Thomas Andersson/N  070-229 00 52 visar hur du skall få djup och känsla i dina bilder. Medtag kamera och fika. Samling vid Okome kyrka. Arrangör Länsstyrelsen i Halland

Höstfärger i Hylte, Mårås naturreservat

Söndag 23 oktober kl. 10.00

Mårås naturreservat består av gammal, orörd bokskog. Här växte tidigare Nordens äldsta bok som blev hela 400 år gammal. Vi följer en vandringsled i en något kuperad men lättgången terräng. Fikar gör vi vid Jansbergssjöns strand. Ta med fika för ett mål. Kontaktperson: Lars Andersson 070-418 44 24. Samling på p-platsen till naturreservatet.

Skogsdag – Alternativ till hyggesskogsbruk

Lördag 12 november, Tiraholm kl. 9.30 – 15.00

• Föreläsning av Martin Jentzén, Plockhugget,
  • Paneldiskussion om vad som krävs för att hela kedjan från skog till slutkund för trävaror skall fungera.
  • Lunch
  • Ute med stationer om hur gör jag här vid ”Gudrunhygge, granplantage vid gallring och granbestånd snart dags att slutavverka.

Mer information kommer

Hyltekretsen

Stjärntittarkväll Nyarps bygdegård

Preliminärt