Program 2019

Här nedan hittar du kommande aktiviteter.
Vill du skriva ut programmet som pdf-fil så är den här NF Hylte program 2019

Årsmöte

Onsdagen den 3 april kl 18.00

Cafe Bäckhästen i Bäck.

Årsmötesförhandlingar Vi bjuder mat o kaffe.

Juha Rankinen kommer och berättar om ”Vatten – hot och möjligheter” . Juha är NF Hylte program 2019föreståndare för forskningsstationen Bolmen vid Tiraholm, Sydvatten.

Städdag Jansbergs hembygdspark

Påskliljor vid ödetorpet

Lördagen den 27 april start 9.00

Hallands Naturskyddsförening Länsstämma

Söndagen den 28 april, Öströö fårfarm Tvååker
9.15 Välkomstfika, 10.00 Stämmoförhandling.
12.00 Lunch, 13.00 utflykt till nyanlagd våtmark Kärremosse väster om Skärsjön.
Avslutningskaffe ca 15. Anmälan till Anders 0371-40010

Brunnsbackadagen Brunsbacka sågkvarn

Lördagen den 4 maj kl 14-16
Klockan två går hyveln igång, klockan halv tre kvarnen, klockan tre går sågen igång
och klockan halv fyra släpps vattnet på och spelmännen tar upp kvarnhjulens vals.
Arrangör: Brunnsbackastiftelsen

Vandring Gullanabba

Onsdag den 8 maj

Samling 18.00 i Gullanabba.

Vi vandrar runt i denna vackra by och får höra berättas om gårdarna. Nere vid Yasjön får vi sen fornminnen och en linbasta. Medtag fika. Vandring 1,5 km. Kontaktperson Bertil Holmén 0345-13012.

Samarrangemang med SPF Långaryd-Landeryd

Naturskyddsföreningens rikskonferens 10-12 maj i Kristianstad

Kretsen kan skicka en representant

Ödegärdet – Äventyr i Sagornas skog

Måndag den 13 maj kl 9.00

Något fruktansvärt håller på att hända i den Magiska skogen i Sagans värld. Den elaka häxan Drak-Ulla smider onda planer. Hon håller på att koka en häxbrygd som ska förstöra hela skogens ekosystem så att inget längre kan leva där. Alla djur och varelser i skogen är skräckslagna. De vet inte vad de ska göra. De behöver hjälp! Guidningen tar två timmar och passar modiga och listiga barn med skarpa ögon i åldern cirka 5-9 år. Guide är Alma Bågefalk 076-236 98 08. Samling vid naturreservatets parkering.

Sinnesvandring för barn i Ödegärdets naturreservat Unnaryd

Tisdagen den 14 maj kl 09.00

Upplev bokskogen med alla sinnen. Med hjälp av olika övningar skärper vi vårt fokus och upptäcker nya detaljer i detta fantastiska landskap. Passar barn i ålder 9-12. Vid frågor kontakta guiden Jessica Johansson  0708-34 21 02. Vi är ute i minst två timmar. Samling vid grusparkeringen till reservatet.

Sjö – Ätliga och användbara växter

Söndag den 19 maj kl 10.00
Följ med överlevnadsexperten Juha Rankinen på en smaklig upplevelse genom de vackra kultur- och naturmarkerna i Sjö. Vi avslutar med att laga en vild lunch som vi avnjuter tillsammans. Vandringen tar cirka 4 timmar. För frågor eller samåkning, kontakta Juha Rankinen 070-2050 465. Obs! Begränsat antal platser! Plats bokas via kalendern på: www.lansstyrelsen.se/halland.

Samling vid parkeringen i Sjö eller samåkning från Hyltebruks station 09.30.

Ödegärdet – Äventyr i Sagornas skog

Måndag den 20 maj kl 9.00

Odlingslandskap och allemansrätt, Lintalunds Naturreservat

Tisdagen den 21 maj
Samling 09.00  och 13.00 vid grusparkeringen vid reservatet.
Detta är en guidning på svenska och arabiska. I de vackra ängs- och hagmarkerna kring gården läser vi historien i landskapet och pratar om allemansrätten. Ta med fika och sittunderlag. Vi är där i minst två timmar. Kontaktperson är Gunilla Kabell  0706-00 34 18. Hisham Almohamad Albarghash tolkar till arabiska. Samling på parkeringen till reservatet och café Våffel-stugan. OBS! Två turer under dagen.

Kulturhistorisk vandring i Boarp

Onsdagen den 22 maj kl 18.00
Lär känna din bygd. Vandring med lokal guide.
Samling i Boarp, följ väg och parkeringsanvisningar. Medtag fika.
Arrangör: Långaryds Hembygdsförening.

Dur i natur – Ödegärdet Unnaryd

Fredagen den 31 maj
Samling 18.00 vid grusparkeringen vid reservatet.

Vittran är en vokaltrio med fötterna djupt rotade i den nordiska myllan. Fängslande folkmelodier, slingrande ornament, stämsång och traditionell sångteknik som kulning vävs samman till en förtrollande musikupplevelse i bokskogens grönska. Ta med sittunderlag och picknick. Kontaktperson är Jessica Johansson 0708-342102. Samling på grusparkeringen till reservatet.

Forskningsstationen Bolmen

Torsdagen den 6 juni från kl 12 på Tiraholm

Öppet hus på försöksstationen och föreläsningar om vatten.

Sydvatten med flera.

Vandring i Rydöbruk

Onsdagen den 12 juni

Samling 18.00, vid Knystahall i Rydöbruk.

Vandring genom brukssamhället och de gamla nedlagda fabrikerna, järnbruk, lumppappersbruk, massabruk, sågverk, spånskivefabrik och snickerifabrik. Vi vandrar förbi Kungskällan, och vidare utmed Knystaforsens trappstegsformationer och olika dammar. Statkraft har sökt tillstånd att riva alla dammar. Vandring 3 km. Medtag fika.

Kontaktperson Bertil Holmén 0345-13012.

Samarrangemang med SPF Långaryd – Landeryd

De vilda blommornas dag

Söndagen den 16 juni kl 14
Samling kl 14.00 vid Unnaryds kyrka.
Besök i Slätteryd, guide är Margit Andersson 0768-513408. Ta med fika och flora om du har.
Samarrangemang med Hallands Botaniska Förening

Bolmendagen

Lördagen den 27 juli
Många olika aktiviteter runt sjön Bolmen.

Slåtter i Jansbergs hembygdspark

Lördagen den 27 juli kl 9.00
Arrangör: Långaryds Hembygdsförening.

Ödegärdet – Skogsbada i Ödegärdet

Torsdagen den 8 augusti juli kl 14.00

Följ med på en avkopplande vandring under bokträdens täta lövverk. Genom guidade sinnesövningar fördjupar du kontakten med dig själv och kommer ned i varv, samtidigt som du upptäcker naturen på ett nytt och spännande sätt.

Lunnamossen – Morgon på mossenMogölsmyren

Fredagen den 9 augusti kl 9.00

Tillsammans njuter vi av mossens stillhet. Samtidigt som livet i vardagen rusar fram i rasande takt står tiden stilla på mossen. Vi sitter i avskildhet och funderar över naturens under och samlas sedan och samtalar om livet och vad vi kan lära av naturen omkring oss. Vi är ute ca 3 timmar. Ta med sittunderlag, fika och stövlar. Vid frågor kontakta guiden Andrea Wittmar 072-337 40 77. Samling vid Unnaryds kyrka.

Ödegärdet – Historisk vandring

Fredagen den 9 augusti kl 14.00

Följ med på en vandring från kvartärtid till bronsålder i bokskogens rika historia med vår inlevelserika guide Sören Kabell 070-6872586. Vandringen tar ca 3 timmar i lätt terräng. Glöm inte ta med matsäck, kikare och sittunderlag. Samling vid parkeringen intill reservatet.

Ödegärdet – Äventyr i sagornas skog

Lördagen den 10 augusti kl 10.00

Något fruktansvärt håller på att hända i den Magiska skogen i Sagans värld. Den elaka häxan Drak-Ulla smider onda planer. Hon håller på att koka en häxbrygd som ska förstöra hela skogens ekosystem så att inget längre kan leva där. Alla djur och varelser i skogen är skräckslagna. De vet inte vad de ska göra. De behöver hjälp! Guidningen tar två timmar och passar modiga och listiga barn med skarpa ögon i åldern cirka 5-9 år. Vid frågor eller samåkning kontakta guide Alma Bågefalk 076-236 98 08. Samling vid naturreservatets parkering eller vid samåkning Hyltebruk station 09.30.

Vandring i Rya

Onsdagen den 14 augusti

Samling 18.00, vid gården ”Jocke”. Vägvisning från 26:an norr om Nyarp.

Vi vandrar runt i Stora och Lilla Rya, där får vi berättas om kvarn- och sågruin vid Jockabäcken, tjärbränna, dödisgrop och gelbgjuteri. Vi får berättas om färjeläget för att komma över Nissan. Tum-Isak som seglade på de sju haven och som var sedelförfalskare. Vandring 4 km. Medtag fika. Kontaktperson Bertil Holmén 0345-13012.

Samarrangemang med SPF Långaryd-Landeryd.

Långaryds gamla marknad 25 augusti

Vandring S. Hestra

Onsdagen den 4 september

Samling 18.00, vid S Hestra kyrka. Vi tittar på kyrkstallarna, linbasta och ett unikt solur. Vi får höra den hemska berättelsen om kyrkoherde Palmgren som låste in pigor i källaren och sedan tog livet av dom. Vandring 1,5 km.  Medtag fika. Kontaktperson Bertil Holmén 0345-13012.

Samarrangemang med SPF Långaryd-Landeryd

Tågdagar i Landeryd 7-8 september

Mårås – Skogsbada i Mårås

Söndagen den 15 september kl 11.00

Medtag sittunderlag och gärna lupp. Vi är ute ca 2 timmar. Vid frågor kontakta guiderna Andrea Wittmar 072-337 40 77 och Gunilla Kabell 0706-00 34 18. Samling vid parkeringen intill reservatet. Eller vid samåkning från Hyltebruks station 10.40.

Lunnamossen – Snöskovandring på tranbärsmyren

Med snöskor över Lunnamossen

Söndagen den 29 september kl 11.00
Upplev mossen ur ett nytt perspektiv! Men hjälp av snöskor kan vi ha oss ut på mossen och uppleva det vackra, karga myrlandskapet fullt ut. Förhoppningsvis är tranbären mogna och i så fall plockar vi med oss en handfull. På en av myrholmarna gör vi upp en liten luncheld och äter medhavd matsäck. Till efterrätt kokar vi sylt på bären. Stövlar rekommenderas och föranmälan krävs senast 25/9 (begränsat antal platser.) Plats bokas via kalendern på: www.lansstyrelsen.se/halland. Meddela även då om du har intresse av samåkning från Hyltebruk. Guider är Alma Bågefalk 076-236 98 08 och Jessica Johansson 070- 834 21 02.

Samling vid Unnaryds kyrka eller vid samåkning Hyltebruks station 10.30. Arrangör Länsstyrelsen i Halland

Miljövänliga veckan V40 (28/9-6/10)

Ta vara på vad du har – Dags att reparera eller byta saker med varandra.
Vi jobbar med planering för aktiviteter under denna vecka.