Program 2020

Här nedan hittar du kommande aktiviteter.
Vill du skriva ut programmet som pdf-fil så är den här  NF Hylte program 2020

Försvar i ett förändrat klimat

Måndagen den 24 februari kl 18.30-21.00 Församlingshemmet i Unnaryd

Riksdagspolitiker Elisabeth Falkhaven (MP) från Hylte och ledamot i försvarsutskottet kommer till Unnaryd för att prata om hur miljö- och försvarsfrågor hänger ihop.

Hon vill även lyssna på vår syn på våra lokala frågor i Hylte och Halland. I ett öppet samtal med frågor och svar lär vi om riksdagsarbetet och hur vi kan vara med och påverka. Vi bjuder på kvällsfika.

Årsmöte

Onsdagen den 18 mars kl 18.00 Torups Gästis

Årsmötesförhandlingar.

20 år av miljöarbete i Hylte kommun berättat av Bitte Rosén Nilsson och Bosse Tengnäs. Från Agenda 21 arbete och försurningsmässa till miljöstrateg.

Föreningen bjuder på mat. Anmälan krävs senast lö 14/3 till Anders T 0703740014.

Stjärntittarkväll Nyarps bygdegård

Preliminärt onsdagen den 1 april

Datum kan ändras ±1 dag beroende av väderförhållanden. Den aktuella dagen anges på hemsidan http://www.hastro.se
Först berättar vi om var man hittat exoplaneter och varifrån den sensationella bilden av det svarta hålet kommer. Sedan går vi ut och tittar på stjärnhimlen och letar bl.a. upp de där platserna

Samarrangemang med Hallands Astronomiska Förening Kontaktperson Jens Larsen 0702608447

Fågelvandring vid Ivesjön

Lördagen den 18 april kl 9.00

Samling på parkeringen vid Torups församlingshem för samåkning. Vi är ute 2-3 timmar beroende på väder.

Vi strövar i blandskog längs Ivesjön och upp till fornåkrarna bland beteshagar. Under vandringen lyssnar vi på och försöker lära oss något nytt fågelläte. Förhoppningsvis får vi även se vårens fåglar. Passar bra även för barn. Medtag fika och kikare. Guide är Gustav Ivarsson 0737 010 730 .

Städdag Jansbergs hembygdspark

Lördagen den 25 april start 9.00

Hallands Naturskyddsförening Länsstämma (Flyttad till september)

Söndagen den 26 april, Hamra golfklubb, Kungsbacka
9.15 Välkomstfika, 10.00 Stämmoförhandling.
12.00 Lunch, 13.00 Vandring genom naturreservatet Hördalen samt en promenad för att se på arbetet med att omvandla golfbanan till en plats för biologisk mångfald.
Avslutningskaffe ca 15. Anmälan till Anders 0703740014

Vandring i Nissaryd

Onsdag den 6 maj

Samling 18.00 hos Holméns i Nissaryd.

Först berättas om byn sen går vi ”gäresvägen” ner mot Nissan. Vi passerar platser där man vid plöjning hittat rester av kokgropar och flinta från stenåldern. Vid Nissan berättas om åns meandrar och korvsjöar, fortsätter genom blivande ekskog fram till nyodlingar. På höjden kommer vi till ”potatisgropar” och en treudd. Avslutar med berättelsen om 3000 krigströtta män som samlades 1709 vid Nissaryds gästgivargård. Medtag fika. Vandring 3 km.

Kontaktperson Bertil Holmén 0345-13012. Samarrangemang med SPF Långaryd-Landeryd

Sinnesvandring för barn i Ödegärdets naturreservat Unnaryd

Tisdagen den 12 maj kl 09.00

Följ med på en vandring där vi upptäcker nyutslagen bokskog med alla våra sinnen genom olika övningar. Vi håller på i cirka 2 timmar. Passar barn från 7 år. Vid frågor kontakta Jessica Johansson 070-834 21 02. Samling vid grusparkeringen intill reservatet.

Dur i natur – Ödegärdet Unnaryd

Lördagen den 16 maj
Samling 18.00 vid grusparkeringen vid reservatet.

Det lokala Indie/Folk/Popbandet Nü Fiona skapar ett unikt och stämningsfullt universum i bokskogen med gitarr, kontrabas, fiol, trummor och stämsång. Ta med picknick och filt. Samling vid grusparkeringen intill reservatet. Buss finns till reservatet, samåkning på hemvägen. Hör av er till kontaktperson Jessica Johansson 0708342102.

Skogsbada i Mårås naturreservat

Söndagen den 17 maj kl 11.00

Naturen bjuder på bästa miljön för avslappning och vila från det informationsbrus som ständigt omger oss. På den här guidningen utforskar vi vår alldeles egna relation till den läkande skogen genom alla våra sinnen. Övningar i naturnärvaro varvas med spännande information om skogens välgörande effekter och avslutas med en gemensam te-stund bryggd på skogens medicin. Vi är ute ca 2 timmar. Medtag sittunderlag och gärna ett extra klädlager då vandringen sker i långsamt tempo. OBS! Föranmälan krävs senast dagen före till guiden Andrea Wittmar 072-337 40 77. Transport från Hyltebruks bussterminal kan ordnas på förfrågan.

Fågelvandring och Mårås naturreservat

Söndagen den 24 maj kl 9.00 samling vid parkeringen

Vi går en runda ner till Jansbergssjön och sedan upp i den ljuvligt gröna bokskogen och lyssnar på fågelsången och spanar efter fåglar. Fåglar är huvudfokus, men vi kan även titta närmare på insekter och växter längs med stigen. 2–3 km vandring i lätt kuperad terräng och vi är ute i 2–3 timmar. Ta gärna med fika. Guide är Joel Jansson
070–491 23 42. Transport från Hyltebruk (bussterminal) kan ordnas på förfrågan – kontakta Joel.

Kulturhistorisk vandring i Södra Remma

Onsdagen den 27 maj kl 18.30

Lär känna din bygd. Vandring med Petter Bäckman och Bertil Holmén som guider. Medtag fika.

Arrangör: Långaryds Hembygdsförening.

Ätliga och användbara växter – Sjö naturreservat

Söndag den 31 maj kl 10.00
Följ med överlevnadsexperten Juha Rankinen på en smaklig upplevelse genom de vackra kultur- och naturmarkerna i Sjö. Vi avslutar med att laga en vild lunch som vi avnjuter tillsammans. Vandringen tar cirka 4 timmar. Samling vid parkeringen i Sjö. Transport från Hyltebruks bussterminal kan ordnas på förfrågan, kontakta Juha Rankinen 070-205 04 65

Obs! Begränsat antal platser! Plats bokas via kalendern på: www.lansstyrelsen.se/halland.

Forskningsstationen Bolmen

Lördagen den 6 juni från kl 12-16 på Tiraholm

Öppet hus på försöksstationen och föreläsningar om vatten på hotellet. Lär dig filea fisk.Blåljus och sjöräddningen på plats.

Sydvatten och Tiraholmsfisk arrangerar.

Vandring i Eseryd

Onsdag den 10 juni kl 18.00

Samling i Eseryd. Pilar från Långaryds kyrka.

Först blir det lite gårdshistoria och berättelsen om ”sme August” och hans smedja. Vi går till en stenmur som Gustav Fager gjort. Vi beskådar kommunens största ek, 5,20m i omkrets. Här finns även en ruin efter en ladugård. Vi vandrar vidare till ”Puttes håla” ett hembrännarnäste. Berättelsen om Anders i ”Esere” får vi också höra. Vandring 3 km. Medtag fika. Kontaktperson Bertil Holmén 0345-13012. Samarrangemang med SPF Långaryd.

Naturskyddsföreningens Riksstämma

Fr-sö 12-14 juni i Mora
Kretsen skickar en reprentant.

De vilda blommornas dag i Lintalund

Söndagen den 14 juni kl 13
Samling vid reservatets parkering. Växtvandring i det gamla odlingslandskapet kring gården Lintalund finns en del av vårt gamla kulturlandskap kvar. Vi ser vilka blommande växter vi kan hitta och vilka växtfamiljer de tillhör för att lättare hitta dem i en fältflora. Det finns även mycket fåglar och insekter vi kan titta närmare på, men fokus är på växter och hur man kan identifiera dem. Ta gärna med fika och egen fältflora. Guider är Joel Jansson 070–491 23 42 och Margit Andersson 0768-513408.

Samarrangemang med Länsstyrelsen och Hallands Botaniska Förening

Bolmendagen

Lördagen den 25 juli
Många olika aktiviteter runt sjön Bolmen.

Slåtter i Jansbergs hembygdspark

Lördagen den 25 juli kl 9.00
Stora och små kom och hjälp till och lär er slåtter på gammalt vis med lie och räfsa. Som tack serveras fika och lunch.

Långaryds Hembygdsförening.

Äventyr i sagornas skog – Ödegärde naturreservat

Lördagen den 8 augusti kl 14.00 och 16.00

Något fruktansvärt håller på att hända i den Magiska skogen i Sagans värld. Den elaka häxan Drak-Ulla smider onda planer. Hon håller på att koka en häxbrygd som ska förstöra hela skogens ekosystem så att inget längre kan leva där. Alla djur och varelser i skogen är skräckslagna. De vet inte vad de ska göra. De behöver hjälp! Guidningen tar två timmar och passar modiga och listiga barn med skarpa ögon i åldern cirka 5-9 år.

Samling vid naturreservatets parkering. Transport från Hyltebruk (bussterminal) kan ordnas på förfrågan. För frågor, kontakta guiden Alma Bågefalk tel. 076-236 98 08.

OBS! Två föreställningar! Arrangör Länsstyrelsen i Halland

Vandring i Ekenäs Färgaryd

Onsdagen den 12 augusti

Samling 18.00, hos Mona och Bertil Larsson. Pilar från vägen Hyltebruk – Femsjö.

Vi vandrar runt i byn och får höra berättelser om gårdarna och vilka personer som bor där. Det bli promenad längs Färgensjön, flera fornminnen kommer att passeras. Vi går ut på Koudden där det växer bokskog, ekskog och hundraåriga tallar. Vi får en fin utsikt mot Bexets fritidsby från sjösidan. Vandring 2 km. Medtag fika. Kontaktperson Bertil Holmén 0345-13012.

Samarrangemang med SPF Långaryd-Landeryd.

Användbara växter då och nu – Kloö naturreservat

Söndag den 23 augusti kl 10.00
Följ med på en upptäcktsfärd kring användningen av växter och svampar bortom ätlighet både förr och nu. Guide är Juha Rankinen. Turen tar ca 2 timmar. Samåkning vid Femsjö skola. Transport från Hyltebruk (bussterminal) kan ordnas på förfrågan, kontakta Juha 070-205 04 65

Vandring i Femsjö

Onsdagen den 2 september

Samling 18.00, vid Femsjö kyrka.

Besök i kyrkan och tittar på de fina takmålningarna. I Friesmuseét finns minnen från Elias Fries som räknas som ”svamparnas Linné” genom sina inventeringar av svamp. Han har också skrivit flera böcker om natur och människor som levde här när han växte upp i Femsjö. Vi besöker även den 8-kantiga utställningsplatsen ”Hilmas hus” passerar kyrkstallarna och promenerar kanske en kortare vandringsled. Avslutning vid hembygdsstugan Haggården.

Vandring 4 km.  Medtag fika. Kontaktperson Bertil Holmén 0345-13012.

Samarrangemang med SPF Långaryd-Landeryd

Tågdagar i Landeryd 5-6 september

Trädens hemliga liv – Ödegärdet

Söndagen den 6 september kl 11.00

Visste du att träden kommunicerar med varandra? Att det finns moderträd som tar hand om sina småplantor, men även andra omkringliggande träd? I ett komplext nätverk utbyter träden information med varandra under våra fötter. Guiden Katinka tar er med på en guidning som kommer att utmana ditt sätt att se på träden vi har omkring oss. Vi vandrar genom Ödegärdets vackra bokskog. Guidningen tar mellan 2 och 3 timmar. Vandringen är lätt, men vi kommer även att gå en del utanför stigen. Ta med fika.

Samling på Ödegärdets parkeringsplats. Transport från Hyltebruks bussterminal kan ordnas på förfrågan, kontakta Katinka Johansson tel. 070-363 76 77.

Stjärntittarkväll i Unnaryd

Preliminärt fredagen den 18 september kl 11.00

Unnaryds Hembygdspark, kl 19.30-21.30.

Datum kan ändras ±1 dag beroende av väderförhållanden. Den aktuella dagen anges på hemsidan www.hastro.se

Vi börjar inne med lite teori och sen skådning ute när det är tillräckligt mörkt.
Samarrangemang med Hallands Astronomiska Förening  Kontaktperson Jens Larsen 0702608447

Miljövänliga veckan V40 (26/9-4/10)

Ta vara på vad du har – Dags att reparera eller byta saker med varandra.
Vi jobbar med planering för aktiviteter under denna vecka.

Svamptur – Hägnen naturreservat i Femsjö

Söndagen den 4 oktober kl 10.00

Följ med svampkännaren Juha Rankinen på en tur i Elias Fries hemtrakter. Tillsammans letar vi svamp och lär oss om olika svampars egenskaper och användningsområden. Ta med svampkorg, fika, sittunderlag och svampbok om du har. Vi är ute ca 3 timmar. Samling vid parkeringen vid kyrkan. Transport från Hyltebruk (bussterminal) kan ordnas på förfrågan, kontakta Juha 070-205 04 65