Skogsdag 11/11 2023

Skogsdag 11/11, Ö Hässlehult Unnaryd – Hyggesfritt

Inbjudan till skogsägare och skogsentreprenörer. Hjälp oss sprida denna inbjudan. Tack!  Inbjudan Skogsdag 11_11 2023

Hur rustar jag min skog för framtiden? Med större biologisk mångfald och en tåligare skog som bättre står emot framtidens klimatförändringar, som brand, torka och skadeinsekter.

Naturskyddsföreningen i Hylte tillsammans med Sydved och Skogsstyrelsen bjuder vi in till en inspirationsdag ute i skogen om alternativ till trakthyggesbruk.

Vi kommer ha tre stationer i grandominerad skog. En är avverkad och en planerad för blädning på våt mossmark, och en är gammal granskog där kanthuggning med naturlig föryngring planeras. Maskiner och skogsentreprenörer är på plats.

Skogsstyrelsen deltar och har även varit med som rådgivare för skogsåtgärderna. Markägarens önskan är en varierad skog med skogskänslan kvar.

Vi vill inspirera till att se nya möjligheter, diskutera för- och nackdelar med övriga deltagare.  Målet är en brukad skog med stor variation, med bärris och med vilt och viltfoder.

En levande skog.

Diskussion om hyggesfritt från skogsdagen 2022

Anmälan senast 6/11 till Anders Tullander anders@tullander.se eller sms:a 070-3740014

Först till kvarn. Begränsat antal personer. Ange namn och ev. matallergier.

Vi bjuder på kaffe och lunch. Ingen kostnad.

Vägbeskrivning: Väg 876 från Unnaryd mot Jälluntofta, i Hässlehult kör höger ca 400m.

Samåk gärna då det är trångt om parkering.

Program lö 11 november

9.30 Samling med kaffe

10.00 Introduktion

10.30 Aktivitet, Sydveds entreprenörer uppdelat på två grupper.  Ca 45 min per station.

12.30 Sopplunch, med bröd och kaffe.

13.15 Diskussion

14.00 Avslutning

Vi önskar dig välkommen!

Markvärd; Christer Oxenholt, Ö. Hässlehult 1:2